Algemene Voorwaarden VinVex

 

Bedrijfsgegevens Opdrachtnemer: VinVex, Jacob van Campenlaan 119, 1222 KD Hilversum, telefoon 06-2086 2025, e-mail info@vinvex.nl.

 

1. Toepasselijkheid

 

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle diensten en opdrachten van VinVex (hierna: "Opdrachtnemer"). De wederpartij of cliënt wordt hierna aangeduid als "Opdrachtgever". Afwijkingen van deze algemene voorwaarden zijn alleen bindend indien Opdrachtnemer ze uitdrukkelijk en schriftelijk heeft bevestigd. Eventuele inkoop- of andere voorwaarden van Opdrachtgever worden uitdrukkelijk van de hand gewezen.

 

2. Dienstverlening

 

Opdrachtnemer verricht juridische dienstverlening op basis van een inspanningsverplichting. Opdrachtnemer zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen uitvoeren, maar geeft geen garanties over de uitkomst of het bereiken van een specifiek resultaat. Dit betekent onder meer dat geen expliciete toezeggingen worden gedaan over succes in juridische procedures of trajecten van schuldhulp of schuldsanering.

 

Opdrachtgever dient alle informatie die voor de uitvoering van de opdracht relevant is tijdig, volledig en naar waarheid te verstrekken. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade ontstaan doordat zij is uitgegaan van door Opdrachtgever verstrekte onjuiste of onvolledige gegevens. Indien voor de uitvoering van de opdracht samenwerking met of inschakeling van derden nodig is, zal Opdrachtnemer dit in overleg met Opdrachtgever doen. Opdrachtnemer zal bij de selectie van derden de nodige zorgvuldigheid betrachten, maar is niet aansprakelijk voor fouten of tekortkomingen van deze ingeschakelde derden.

 

3. Aansprakelijkheid

 

Opdrachtnemer is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade die het rechtstreekse gevolg is van een toerekenbare tekortkoming in de uitvoering van de opdracht. Als ondanks alle zorgvuldigheid van Opdrachtnemer toch aansprakelijkheid ontstaat, is die aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval door de beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar van Opdrachtnemer wordt uitbetaald. Indien de verzekeraar om welke reden dan ook niet uitkeert, is de aansprakelijkheid van Opdrachtnemer beperkt tot maximaal het bedrag van het honorarium (exclusief BTW) dat voor de betreffende opdracht door Opdrachtgever is betaald.

 

Opdrachtnemer is in geen geval aansprakelijk voor indirecte schade of gevolgschade, zoals (maar niet beperkt tot) gederfde winst, gemiste besparingen, financiële verliezen, of schade door bedrijfsstagnatie. Voorts is iedere aansprakelijkheid uitgesloten voor schade die voortvloeit uit:

 

het gebruik door derden van het door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever gegeven advies of verstrekte documenten; beslissingen of handelingen van derden (zoals schuldeisers, gerechtelijke instanties of overheidsorganen) binnen het kader van de uitvoering van de opdracht; omstandigheden die buiten de invloed van Opdrachtnemer liggen, waaronder overmachtssituaties als bedoeld in artikel 7.

 

Opdrachtnemer heeft te allen tijde het recht de door Opdrachtgever geleden schade te mitigeren of te herstellen, voor zover mogelijk. Iedere aanspraak van Opdrachtgever vervalt indien Opdrachtgever niet binnen redelijke termijn na ontdekking van de schade schriftelijk een gemotiveerde claim bij Opdrachtnemer indient.

 

Voor zover wettelijk toegestaan, is de totale aansprakelijkheid van Opdrachtnemer jegens Opdrachtgever in alle gevallen beperkt tot de hiervoor genoemde bedragen en voorwaarden. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer tegen alle aanspraken van derden die verband houden met de uitvoering van de opdracht voor Opdrachtgever, behalve voor zover deze aanspraken het gevolg zijn van opzet of bewuste roekeloosheid van Opdrachtnemer.

 

4. Tarieven en betalingsvoorwaarden

 

Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, werkt Opdrachtnemer op basis van een uurtarief of een vooraf geoffreerd tarief. Alle genoemde tarieven zijn exclusief btw en eventuele verschotten (zoals griffierechten, reis- en verblijfkosten, kosten van uittreksels, enz.), tenzij uitdrukkelijk anders vermeld. Opdrachtnemer is gerechtigd om een redelijk voorschot in rekening te brengen alvorens met de werkzaamheden aan te vangen. Dit voorschot wordt verrekend met de eindafrekening van de betreffende opdracht.

 

Opdrachtnemer zal haar werkzaamheden periodiek of na afronding van de opdracht factureren. De betalingstermijn van facturen is 14 dagen na factuurdatum, tenzij schriftelijk een andere termijn is overeengekomen. Bij overschrijding van de betalingstermijn is Opdrachtgever van rechtswege in verzuim, zonder dat een nadere ingebrekestelling vereist is. In dat geval is Opdrachtgever wettelijke (handels)rente verschuldigd vanaf de vervaldag van de factuur tot de dag van volledige betaling.

 

Indien Opdrachtgever meent dat een factuur onjuist is, dient hij dit binnen de betalingstermijn schriftelijk en gemotiveerd aan Opdrachtnemer kenbaar te maken. Bezwaren tegen (een deel van) de factuur schorten de betalingsverplichting ten aanzien van het onbetwiste deel van de factuur niet op. Opdrachtgever is niet gerechtigd om betalingen te verrekenen of op te schorten, behoudens voor zover wettelijk dwingend toegestaan.

 

Bij uitblijven van tijdige betaling is Opdrachtnemer gerechtigd de uitvoering van de opdracht op te schorten totdat volledige betaling heeft plaatsgevonden, en/of de overeenkomst na schriftelijke aankondiging te beëindigen. Alle gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten die Opdrachtnemer moet maken als gevolg van niet-tijdige betaling door Opdrachtgever, komen voor rekening van Opdrachtgever. De buitengerechtelijke incassokosten voor consumenten worden berekend conform de wettelijk vastgestelde staffel. Voor niet-consumenten gelden redelijke incassokosten met een minimum van € 150,-.

 

5. Vertrouwelijkheid en gegevensbescherming

 

Opdrachtnemer behandelt alle informatie die zij van Opdrachtgever ontvangt in het kader van een opdracht strikt vertrouwelijk. Zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Opdrachtgever zal Opdrachtnemer deze informatie niet aan derden verstrekken, tenzij Opdrachtnemer daartoe wettelijk of door een bevoegde autoriteit verplicht is, of het verstrekken van de informatie noodzakelijk is voor de uitvoering van de opdracht (bijvoorbeeld in gerechtelijke procedures of bij overleg met andere adviseurs die bij de zaak betrokken zijn).

 

Opdrachtnemer neemt passende technische en organisatorische maatregelen om de persoonsgegevens en vertrouwelijke gegevens van Opdrachtgever te beschermen, conform de geldende privacywetgeving (waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming - AVG). Persoonsgegevens van Opdrachtgever zullen uitsluitend worden verwerkt voor zover dit nodig is voor de uitvoering van de overeenkomst, de naleving van wettelijke verplichtingen, of met toestemming van Opdrachtgever. Opdrachtnemer kan een afzonderlijke privacyverklaring hanteren met nadere informatie over de verwerking van persoonsgegevens.

 

Zowel Opdrachtnemer als Opdrachtgever zullen redelijke maatregelen treffen om vertrouwelijkheid te waarborgen in hun onderlinge communicatie. Adviezen, rapporten, contracten of andere documenten die door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever worden verstrekt, zijn bestemd voor eigen gebruik door Opdrachtgever. Het is Opdrachtgever niet toegestaan deze zonder voorafgaande toestemming van Opdrachtnemer openbaar te maken of te delen met derden, behalve voor zover noodzakelijk in het kader van het inwinnen van deskundig advies of het voeren van een procedure waarin het betreffende document relevant is.

 

6. Annulering en beëindiging van de overeenkomst

 

Opdrachtgever heeft het recht om de overeenkomst tot dienstverlening te annuleren of op te zeggen. Bij annulering of opzegging door Opdrachtgever voordat de opdracht is voltooid, is Opdrachtgever gehouden de reeds verrichte werkzaamheden en gemaakte kosten te vergoeden. Indien een vaste prijs was overeengekomen voor de gehele opdracht, zal een evenredig deel van die prijs verschuldigd zijn op basis van het werk dat reeds is uitgevoerd.

 

Opdrachtnemer heeft het recht de overeenkomst te beëindigen indien sprake is van een gewichtige reden, waaronder (maar niet beperkt tot) een vertrouwensbreuk tussen partijen, het niet verstrekken van essentiële informatie door Opdrachtgever, of het niet tijdig voldoen van betalingsverplichtingen. Opdrachtnemer zal in een dergelijk geval waar mogelijk voorafgaand overleg plegen met Opdrachtgever en een redelijke opzegtermijn in acht nemen.

 

Beëindiging van de overeenkomst laat de werking van bepalingen die naar hun aard bestemd zijn om na het einde van de overeenkomst voort te duren (zoals betalingsverplichtingen, aansprakelijkheidsbeperkingen en vertrouwelijkheidsverplichtingen) onverlet. Bij beëindiging van de overeenkomst zullen partijen overleg plegen over de overdracht van eventueel lopende zaken en de teruggave van door Opdrachtgever ter beschikking gestelde bescheiden.

 

7. Overmacht en onvoorziene omstandigheden

 

Opdrachtnemer is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting jegens Opdrachtgever indien zij daartoe verhinderd is als gevolg van overmacht of andere onvoorziene omstandigheden buiten haar wil en controle. Onder overmacht wordt in elk geval verstaan: pandemieën, natuurgeweld, oorlog, terrorisme, brand, overheidsmaatregelen, stroomstoringen, uitval van telecommunicatie- of internetverbindingen, arbeidsongeschiktheid van sleutelpersonen, en andere omstandigheden waarmee bij het aangaan van de overeenkomst redelijkerwijs geen rekening kon worden gehouden en die de tijdelijke of blijvende onmogelijkheid van nakoming tot gevolg hebben.

 

In geval van overmacht zullen de verplichtingen van Opdrachtnemer worden opgeschort zolang de overmachttoestand voortduurt. Indien de overmachtsituatie langer dan 60 dagen duurt, hebben beide partijen het recht de overeenkomst schriftelijk met onmiddellijke ingang te beëindigen, zonder verplichting tot vergoeding van schade of kosten. Indien Opdrachtnemer bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk haar verplichtingen is nagekomen of nog kan nakomen, is zij gerechtigd het reeds uitgevoerde deel separaat te factureren. Opdrachtgever is gehouden deze factuur te voldoen alsof het een afzonderlijke overeenkomst betreft.

 

8. Toepasselijk recht en geschillen

 

Op alle overeenkomsten en rechtsverhoudingen tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. De toepasselijkheid van enig ander rechtsstelsel of het Weens Koopverdrag (CISG) wordt uitdrukkelijk uitgesloten. Geschillen die voortvloeien uit of samenhangen met de overeenkomst of deze algemene voorwaarden zullen, voor zover niet anders dwingend door de wet voorgeschreven, bij uitsluiting worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement waar Opdrachtnemer gevestigd is. Niettemin heeft Opdrachtnemer het recht om geschillen voor te leggen aan de volgens de wet bevoegde rechter, indien deze afwijkt van voornoemde forumkeuze.

 

Indien Opdrachtgever een consument is, zal Opdrachtnemer Opdrachtgever eerst de mogelijkheid bieden om het geschil in onderling overleg op te lossen voordat een gerechtelijke procedure wordt gestart. Daarnaast kunnen consumenten geschillen eventueel voorleggen aan een daartoe bevoegde geschillencommissie indien en voor zover een dergelijke commissie bevoegd is en partijen dit overeengekomen zijn.

 

9. Slotbepalingen

 

Indien een of meer bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken te zijn, tast dit de geldigheid van de overige bepalingen niet aan. Partijen zullen in dat geval in goed overleg treden om een nieuwe bepaling overeen te komen ter vervanging van de nietige/vernietigde bepaling, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht worden genomen.

 

Het nalaten door Opdrachtnemer om strikte naleving van de bepalingen van deze algemene voorwaarden te verlangen, houdt geen afstand van recht in.

 

Deze algemene voorwaarden kunnen van tijd tot tijd door Opdrachtnemer worden gewijzigd. De gewijzigde voorwaarden treden in werking op het aangekondigde tijdstip van inwerkingtreding. Opdrachtgever krijgt, indien van toepassing, tijdig schriftelijk of elektronisch bericht van de voorgenomen wijzigingen. Indien geen specifiek tijdstip van inwerkingtreding is medegedeeld, treden de wijzigingen in werking 30 dagen na de bekendmaking daarvan aan Opdrachtgever. Indien Opdrachtgever niet akkoord gaat met de wijziging, heeft hij het recht de overeenkomst schriftelijk te beëindigen tegen de datum waarop de gewijzigde voorwaarden in werking treden, mits hij dit vóór die datum aan Opdrachtnemer kenbaar maakt. Blijft Opdrachtgever na de ingangsdatum van de wijzigingen de diensten van Opdrachtnemer afnemen zonder bezwaar te maken, dan wordt Opdrachtgever geacht de gewijzigde voorwaarden te hebben aanvaard.

 

We hebben je toestemming nodig om de vertalingen te laden

Om de inhoud van de website te vertalen gebruiken we een externe dienstverlener, die mogelijk gegevens over je activiteiten verzamelt. Lees het privacybeleid van de dienst en accepteer dit, om de vertalingen te bekijken.